به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، حذف بنزین سهمیه ای با وجودی که تنها به هر خودروی شخصی ۱۸ هزار تومان هزینه ماهانه اضافه می کند، ولی جو روانی نامشخصی در جامعه به وجود آورده که البته در این بین برخی از رانندگان تاکسی هم فرصت را غنیمت شمرده اند و به صورت سرخود و غیرقانونی کرایه ها را اضافه کرده اند.
حبیب کاشانی، خزانه دار شورای شهر که قانونا، یکی از مسئولان نرخ گزاری بر حمل و نقل عمومی است، در این باره به خبرآنلاین می گوید: من مسئله را در صحن علنی شورا هم توضیح دادم. دیروز از متروی طرشت به سمت خیابان شهید “بایندریها” مسیری که حدود ۲ کیلومتر است، با تاکسی حرکت کردیم، کرایه این خط قبلا ۷۰۰ تومان بود که پس از گران شدن قیمت بنزین، به ۱۲۰۰ تومان رسید.”
برخی رانندگان تاکسی در تهران همزمان با اجرای تک نرخی شدن نرخ بنزین، دست به افزایش کرایهها زدند. بطوریکه مسیرهای ۱۰۰۰ تومانی به ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ تومان نرخ کرایه افزایش یافته است. این در حالی است که طی روزهای گذشته اعضای شورای شهر تهران، فرمانداری و استانداری تهران اعلام کرده اند که هیچ گونه افزایشی در نرخ کرایههای تاکسی نخواهند داشت.
در این زمینه اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران شورای شهر تهران در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه تک نرخی شدن بنزین باید تجزیه و تحلیل و مشخص شود چقدر بر هزینههای رانندگان تاکسی افزوده خواهد شد، گفت: افزایش ۳۰۰ تومانی تاثیر چندانی بر هزینهها نخواهد گذاشت. همچنین افزایش سالیانه کرایه تاکسی ها قابل قبول بوده و ما چنین مواردی را پیشبینی کرده بودیم.
وی اضافه کرد: نرخ افزایش کرایه تاکسی ها ۲۰ درصد بود، در حالی که نرخ تورم سالیانه ۱۴ درصد و ما بیش از متوسط نرخ تورم، کرایهها را افزایشافزایش نرخ کرایه تاکسی داده ایم، زیرا چنین شاخصهایی را پیشبینی کرده بودیم. شاکری با تاکید بر اینکه در لایحه نرخ کرایه تاکسی ها، بندی بود که در آن اعلام شده بود در صورت نیاز به تغییر نرخ کرایهها، امکان ارائه دوباره لایحه وجود دارد، گفت: اگر معاونت حمل و نقل لازم ببیند که کرایهها نیاز به افزایش دارد، دلایل خود را به شورا می آورد و نمایندگان آن را بررسی میکنند اما افزایش کرایهها در دستور کار ما نیست.
احمد دنیامالی رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران با اشاره به تک نرخی شدن بنزین، به بلدیه می گوید: اجرایی شدن این موضوع هزینه های رانندگان تاکسی را بالا خواهد برد اما پیش بینی برای بسته های حمایتی از رانندگان نشده و ما نیز با این پارادوکس ها مواجهیم. به هر حال اگر سهمیه ای کم می شود یا برداشته می شود باید حمایت های لازم انجام شود. در حال حاضر ما از شرکت های تاکسیرانی درخواست می کنیم فرصتی دهند تا در این خصوص تصمیم گیری شود و فعلا نرخ های قبلی را رعایت کنند. ما قطعا به عنوان نمایندگان پارلمانی به دنبال احقاق حقوق آنها هستیم.